Okrugli sto „Efikasno upravljanje sudskim postupkom u
predmetima ratnih zločina“ održan je u organizaciji Visokog sudskog i
tužilačkog vijeća Bosne i Hercegovine (VSTV BiH) i Ministarstva pravde Bosne i
Hercegovine, uz saradnju sa Centrima za edukaciju sudija i tužilaca RS i FBiH.
Realiziran u okviru projekta Evropske unije „Unapređenje rada na predmetima
ratnih zločina u BiH“ – IPA 2019 na dane 09. i 10. juna 2021. godine u hotelu
„Austria & Bosna“ u Sarajevu, događaj predstavlja rezultat rada i nastavak
okruglih stolova održanih u prethodnim godinama, koji su od strane učesnika
ocijenjeni izuzetno uspješnim i adekvatnom forumskom platformom za sveobuhvatno
razmatranje aktuelnih pitanja u vezi sa procesuiranjem predmeta ratnih zločina.
Jednako kao i na prethodnim skupovima, Okruglom stolu prisustvovali su sudije,
tužioci i advokati koji postupaju u predmetima ratnih zločina.
Zahvaljujući učešću tri različite funkcije u krivičnom
postupku omogućena je sveobuhvatna analiza i razmatranje različitih praksi i
postojećih problema u radu na predmetima ratnih zločina pred pravosudnim
institucijama u BiH. Paralelno s edukativnom dimenzijom, stručni skup imao je
za cilj utvrđivanje najboljih normativno-praktičnih rješenja u širem forumu
profesionalne zajednice u svrhu unapređenja efikasnosti rada u okviru faze
tužilačke istrage, ali i faze sudskog postupka u predmetima ratnih zločina u
svrhu ujednačene primjene zakonskih regula i unapređenja stepena pravne
sigurnosti svih učesnika u postupku.
Stručni skup obuhvatio je razmatranje pitanja efikasnosti
tužilačke istrage u predmetima ratnih zločina, paralelno sa problematikom
djelotvornog ostvarivanja zahtjeva za naknadu štete žrtve ratnog zločina u
okviru krivičnog postupka. Dodatno je tematizirano rješavanje procesnih
prigovora i ocjena dokaznih prijedloga, kao i način korištenja iskaza
osumnjičenih i svjedoka datih u istragama i u drugim postupcima pred različitim
pravosudnim institucijama i policijskim organima. U konačnici je razmatrana
praksa u primjeni član 225 ZKP BiH u svjetlu izmjena i dopuna koje se odnose na
rokove za okončanje istrage, kao i pitanje žalbenih osnova.
Uvodnim obraćanjem, član VSTV-a BiH Slavo Lakić otvorio je
Okrugli sto, izrazivši važnost podrške Evropske unije kojom su osigurane
ključne pretpostavke efikasnog i kvalitetnog rada na predmetima ratnih zločina,
te adekvatni kapaciteti za blagovremenu realizaciju obaveza koje proizlaze iz
ciljeva i mjera Revidirane državne strategije za rad na predmetima ratnih
zločina. Istaknuto je da format profesionalnog skupa omogućava razmjenu
različitih sudačkih, tužilačkih i advokatskih praksi i iskustava u pravcu
utvrđivanja najboljih normativno-praktičnih rješenja sa rezultatom unapređenja
efikasnosti i kvalitete postupka u predmetima ratnih zločina u svim pravosudnim
institucijama u Bosni i Hercegovini. „Pravno utemeljene činjenice, pravda i
pravičnost za sve žrtve stoje kao konačni ciljevi koji mogu biti ostvareni
isključivo sinergijskim djelovanjem pravosudnog sistema“ – zaključio je Lakić
U svom obraćanju, pomoćnik ministra pravde BiH g-din Niko
Grubešić istako je da organizacija i održavanje skupa profesionalne zajednice
predstavlja jedan u nizu događaja putem kojih tužioci, sudije i advokati
razmatraju aktuelno stanje i probleme s kojima se susreću u procesuiranju
predmeta ratnih zločina. G-din Niko Grubešić je istakao da će Ministarstvo
pravde BiH i dalje nastaviti pružati podršku pravosudnom sektoru u BiH, kako
kroz kontinuirano stručno usavršavanje odvjetnika, tako i kroz organizaciju
Okruglih stolova ovakve vrste, zajedno sa VSTV-om i projektima Evropske Unije.
Izlagači na Okruglom stolu su bili Munib Halilović – glavni
tužilac Federalnog tužilaštva FBiH ujedno i glavni moderator ovog događaja,
Davorin Jukić – sudija Suda BiH, Daniela Milovanović – sudija Vrhovnog suda RS,
Milanko Kajganić – zamjenik glavnog tužioca Tužilaštva BiH, Vlado Adamović –
advokat ispred Advokatske komore FBiH i Miodrag Stojanović – advokat ispred
Advokatske komore RS-a.
Na Okruglom stolu su usvojeni sljedeći zaključci:
1. Blagovremeno okončanje predmeta ratnih zločina, sukladno
rokovima Revidirane državne strategije za rad na predmetima ratnih zločina,
apsolutno iziskuje sinergijsko intenziviranje funkcionisanja relevantnih
segmenata pravosudnog sistema. U tom smislu, model učešća sve tri funkcije
krivične procedure predstavlja najnapredniju platformu koja omogućava svestrano
i sveobuhvatno razmatranje hroničnih i akutnih legislativno-praktičnih rješenja
i primjene materijalnih i procesnih regula. Ističući zahvalnost Evropskoj uniji
na kontinuiranoj podršci pravosuđu u Bosni i Hercegovini koja se realizira u
okviru projekta „Unapređenje rada na predmetima ratnih zločina u BiH“ – IPA
2019, konstatuje se da konkretni model učešća sudija, tužilaca i advokata treba
biti nastavljen i u narednom periodu.
2. Različita legislativna rješenja procesnih zakona po
pitanju sprovođenja istražnih radnji u toku istražnog postupka, u okviru četiri
krivična zakonodavstva ima za posljedicu neujednačen pravni položaj sudionika
krivičnog procesa. U tom smislu je a priori neophodno sveobuhvatno legislativno
usaglašavanje rješenja četiri krivične procedure u cilju uspostave najviših
standarda pravne sigurnosti.
3. Efikasna istraga predstavlja važnu pretpostavku zakonitog
i pravičnog rješavanja krivičnog događaja, usljed čega zakašnjenje u donošenju
naredbe o sprovođenju istrage može negativno utjecati na položaj osumnjičenog
lica. Kako važeća zakonska rješenja ostavljaju tužiocu diskreciono pravo na
odluku o postojanju kvantuma osnova sumnje, tako buduće legislativne izmjene
trebaju obuhvatiti decidno normiranje trenutka od kojeg je tužilac u pravnoj
obavezi donošenja naredbe o sprovođenju istrage. Uporedna rješenja krivičnih
zakonodavstava Srbije i Hrvatske u tom smislu predstavljaju adekvatan
nomotehnički orijentir. Do trenutka legislativnih izmjena, principi zakonitosti
i pravičnosti, uz paralelnu zaštitu prava osumnjičenih lica, iziskuju etičnost
postupajućeg tužioca da donese naredbu o sprovođenju istrage u situaciji kada
informacije, dokazi koji su na raspolaganju objektivno opravdavaju uvjerenje u
postojanje osnova sumnje. U tom smislu je neophodan i ključan redovan nadzor i
dužna pažnja glavnih tužilaca.
4. Buduće novelacije procesnih zakona trebaju obuhvatiti
unapređenje formalnog okvir nadzora glavnih tužilaca u situacijama odlučivanja
po pritužbi na negativnu tužilačku odluku. Iako se u okviru tužilačkog sistema
Federacije Bosne i Hercegovine ostvaruje dvostepeni nadzor temeljem
organizacionih normi Zakona o Federalnom tužilaštvu Federacije Bosne i
Hercegovine, neophodno je predmetno pitanje regulisati u okviru procesnog
zakona. Dvostepenost odlučivanja o pritužbi predviđena Zakonom o krivičnom
postupku Republike Srpske predstavlja dobro rješenje u funkciji zaštite prava
prijavitelja krivičnog djela, posebice imajući u vidu propisane prekluzivne
rokove za odluku. S tim u vezi se konstatuje da su ovlaštena službena lica
isključena iz pojma „prijavitelja“ krivičnog djela koji ima pravo na pritužbu,
što je potrebno imati na umu pri utvrđivanju novih zakonodavnih rješenja.
Istovremeno, neophodno je decidno normirati i odrediti svojstvo prijavitelja
koji potpada u okviru pojma „oštećeni“ sa pravom na pritužbu.
5. Neophodno je, posebice u okviru istog suda, usaglasiti
sudsku praksu po pitanju predmeta ratnih zločina, te uspostaviti ujednačene
standarde dokazivanja, što predstavlja conditio sine qua non pravne sigurnosti.
U tom smislu se pozivaju predsjednici sudova i predsjednici krivičnih
odjeljenja da intenziviraju, odnosno uspostave praksu održavanja redovnih
sjednica u cilju usaglašavanja i utvrđivanja jedinstvenih stavova po istim
pravnim i činjeničnim pitanjima. Istovremeno, vodeći računa o jedinstvenosti i
stabilnosti pravnog poretka, pravna dijalektika legitimira kontinuirano
propitivanje sudske prakse od strane stranaka u postupku, sve s ciljem zakonite
i pravične odluke o krivičnoj stvari. S tim u vezi je svrsishodno da Vrhovni
sudovi Republike Srpske i Federacije Bosne i Hercegovine zauzmuju obavezujuće
pravne stavove po pitanjima iniciranim od strane Republičkog tužilaštva
Republike Srpske, odnosno Federalnog tužilaštva Federacije Bosne i Hercegovine.
6. Konstatuje se da kumulacija svojstava optuženog i
svjedoka nije u skladu sa važećim zakonskim okvirom, dok korištenje iskaza
datih u drugim sudskim postupcima predstavlja izuzetak od pravila neposrednog
izvođenja dokaza, te može biti korišten kao dokaz na glavnom pretresu samo u
mjeri u kojoj je predočen svjedoku. Novelacije Zakona o krivičnom postupku
Republike Srpske, iz člana 288, st. (2) „...ako bez zakonskih razloga neće da
daju iskaz na glavnom pretresu“ predstavlja adekvatno rješenje koje je u svrhu
ekonomičnosti postupka i zaštite principa pravičnosti i zakonitosti rješavanja
krivične stvari.
7. Imajući u vidu zahtjeve efikasnosti sudskog postupka,
konstatuje se da se procesni prigovori imaju rješavati odmah, po principu in
tempore concreto, a ne u odluci o glavnoj stvari. Ukoliko se procesni prigovor
ne može riješiti u okviru glavnog pretresa na kojem je istaknut, ispravno je
odložiti izvođenje osporenog dokaza, a prigovor riješiti na narednom ročištu.
Naknadno rješavanje procesnih prigovora podriva prava stranaka u postupku,
dovodeći ih u poziciju pravne neizvjesnosti. Istovremeno, buduće legislativne
izmjene bi trebale utvrditi rješenje prema kojem je ulaganje procesnog
prigovora nakon okončanja dokaznog postupka uslovljeno obrazloženjem razloga
naknadnog ulaganja prigovora.
8. Podsjećajući na zakonske obaveze tužilačke funkcije, a s
ciljem ostvarivanja punog opsega prava žrtava i oštećenih u predmetima ratnih
zločina, neophodno je detaljno upoznati oštećene/žrtve sa njihovim pravom na
isticanje imovinskopravnog zahtjeva u krivičnom postupku. Sve dok to ne
narušava tok i efikasnost istražnog postupka koji za osnovni cilj ima
rješavanje krivične stvari, pozivaju se tužioci da proaktivno poduzimaju radnje
koje koriste oštećenom u svrhu pribavljanja dokaza za isticanje
imovinskopravnog zahtjeva, te radnje kojima će se utvrditi stvarno imovinsko
stanje osumnjičenih već u fazi istražnih radnji. Istovremeno, pozivaju se
sudovi da u svakom mogućem slučaju o pitanju imovinsko-pravnog zahtjeva odluče
u okviru glavnog pretresa, bez upućivanja oštećenog na parnični postupak.
Konstatuje se da postojeća praksa Suda Bosne i Hercegovine i Tužilaštva Bosne i
Hercegovine predstavlja u tom smislu adekvatan valjan ogledni primjer.
9. Društvene okolnosti i posljedice pandemije COVID-19
postavljaju pitanje ostvarivanja interesa pravde u pogledu nastavka suđenja u
svim postupcima u kojima je prekid glavnog pretresa trajao duže od 30 dana. S
tim u vezi, uputno je da sudovi, saglasnost stranaka kao uslov nastavka glavnog
pretresa razmotre u okvirima principâ efikasnosti i ekonomičnosti sudskog
postupka. Dodatno, posebni razlozi svakog konkretnog slučaja o neophodnosti
započinjanja glavnog pretresa iznova, mogu poslužiti kao valjan kriteriji za
utemeljenje odluke suda.
Projekat Evropske unije „Unapređenje rada na predmetima
ratnih zločina“ predstavlja 4 fazu podrške procesuiranju predmeta ratnih
zločina u okviru paketa pomoći IPA 2019 kroz kojim su osigurana novčana
sredstva u ukupnom iznosu od 4 miliona eura za jačanje ljudskih i materijalnih
kapaciteta sudova i tužilaštava za rad na predmetima ratnih zločina. Korisnici
podrške su 16 tužilaštava, 11 sudova, Ministarstvo pravde BiH – Sektor za
krivičnu pomoć i edukaciju u krivičnim stvarima pred Sudom BiH i VSTV-om BiH.
Cilj podrške je unapređenje efikasnosti procesuiranja predmeta ratnih zločina u
pravosuđu BiH kroz smanjenje broja neriješenih predmeta ratnih zločina s
poznatim osumnjičenim u tužilaštvima (tzv. KTRZ predmeti) za 65% u periodu od
devet godina (2014 – 2022. godina).