
20.5.2022. - Ministarstvo pravde BiH i
Visoko sudsko i tužilačko vijeće BiH , u saradnji sa centrima za edukaciju
sudija i tužilaca u FBiH i RS 18. i 19. maja
2022. godine, realizirali šesti po redu okrugli sto na kojem su se razmatrala
pitanja efikasnog upravljanja sudskim postupcima u predmetima ratnih zločina u
BiH. Organizacija okruglog stola je finansijski podržana od strane Evropske
unije u okviru projekta „Unapređenje rada na predmetima ratnih zločina u BiH“ –
IPA 2019“.
Cilj organizacije okruglog stola je bio
pronalazak modaliteta rada koji će doprinijeti unapređenju efikasnosti i
kvaliteti procesuiranja ratnih zločina u pravosuđu u BiH. Tokom diskusije
sudije, tužioci i advokati koji postupaju u predmetima ratnih zločina ponovno
su istakli da ovakav model razgovora omogućuje sveobuhvatnu analizu i razmatranje različitih praksi, kao i
postojećih problema u radu na ovim predmetima pred pravosudnim institucijama u
BiH.
Naglašavajući
obavezu blagovremene implementacije Revidirane državne strategije za rad na
predmetima ratnih zločina, istaknuta je potreba sukcesivnog nastavka podrške EU
pravosuđu BiH. Nadalje je diskusija problematizirala pitanja usaglašavanja
sudske prakse s ciljem podizanja stepena pravne sigurnosti, te ubrzanja sudskog
postupka u predmetima ratnih zločina, dok su razmotreni i preduslovi za
efikasno i kvalitetno vođenje tužilačke istrage. S tim u vezi je naglašena
dostupnost digitalnih baza podataka VSTV BiH široj stručnoj zajednici, te
mogućnost pristupa bazama podataka Međunarodnog krivičnog suda za bivšu
Jugoslaviju. U konačnici su ponuđeni prijedlozi za buduće izmjene krivičnog
zakonodavstva u BiH.
Projekat Evropske unije „Unapređenje
rada na predmetima ratnih zločina“ predstavlja 4
fazu podrške procesuiranju predmeta
ratnih zločina u okviru paketa pomoći IPA 2019 kroz kojim su osigurana značajna
novčana sredstva za jačanje ljudskih i materijalnih kapaciteta sudova i
tužilaštava za rad na predmetima ratnih zločina. Korisnici podrške su 16
tužilaštava, 11 sudova, Ministarstvo pravde BiH – Sektor za krivičnu
pomoć i edukaciju u krivičnim stvarima pred Sudom BiH i VSTV BiH. Cilj podrške je unapređenje efikasnosti
procesuiranja predmeta ratnih zločina u pravosuđu BiH Birada kroz smanjenje broja neriješenih predmeta
ratnih zločina s poznatim osumnjičenim u tužilaštvima (KTRZ predmeti) za 65% u
periodu od devet godina (2014 – 2022. godina).
Na Okruglom stolu „Efikasno upravljanje
sudskim postupkom u predmetima ratnih zločina“ – IPA 2019 održanom 18. i
19.05.2022. godine u organizaciji VSTV BiH projekta „Unapređenje rada na
predmetima ratnih zločina u BiH“ usvojeni su sljedeći zaključci:
- Naglašavajući
činjenicu da učešće sve tri funkcije krivične procedure kao adekvatan
forum akcentiranja akutnih i hroničnih problema, kako u pogledu
funkcionisanja pravosudnog sistema u cjelini, tako i u pogledu
materijalno-proceduralnih aspekata rada na predmetima ratnih zločina,
sudije, tužioci i advokati pozivaju sve relevantne subjekte u BiH da
dosljedno pristupe razmatranju usvojenih zaključaka i njihovoj efikasnoj
realizaciji.
- Ističući
zahvalnost Evropskoj uniji, naglašava se važnosti i svrsishodnost podrške
pravosuđu Bosne i Hercegovine u radu na predmetima ratnih zločina, u
okviru koje se u organizaciji projekta „Unapređenje rada na predmetima
ratnih zločina u BiH“ – IPA 2019 kontinuirano organizuju stručne edukacije
sudija, tužilaca i advokata. Zaključuje se da je javna vlast u BiH
preduzela određene proaktivne korake na uspostavi pretpostavki efikasnog
procesuiranja predmeta ratnih zločina u sudovima i tužilaštvima. Međutim,
broj registrovanih neriješenih predmeta ratnih zločina, odnosno broj prijavljenih/osumnjičenih
lica, i dalje opterećuje pravosuđe u BiH i iziskuje sukcesivan nastavak novčane
podrške u okviru rokova propisanih Revidiranom državnom strategijom za rad
na predmetima ratnih zločina. S tim u vezi se pozivaju relevantni organi
javne vlasti u BiH da blagovremeno stvore neophodne proceduralne i
formalne uslove blagovremene operacionalizacije IPA 2022 državnog programa
u okviru kojeg je planiran nastavak podrške Evropske unije namijenjene
dosljednoj implementaciji Revidirane državne strategije.
3.
Efikasnost
vođenja istrage predstavlja ključnu pretpostavku zakonitog i pravičnog
rješavanja cjelokupnog krivičnog događaja. U tom smislu efikasna istraga
iziskuje metodološko planiranje tužilačkog rada i fokusiranje samo ključnih
aspekata relevantnih za rješavanje krivične stvari, a naspram činjenično-pravno
irelevantnih okolnosti konkretnog događaja. Koncentracija relevantnih dokaza i
svrsishodno fokusiranje istrage posljedično omogućava i ekonomičan sudski
postupak i, u razumnom roku, razrješavanje krivične stvari. U tom smislu se
naglašava obaveza i neophodnost da tužilac blagovremeno ispita ali i pripremi
svjedoka. Propuštanje tužioca da prije glavnog pretresa ispita i adekvatno
pripremi svjedoka za svjedočenje predstavlja indikator neefikasnog vođenja
istrage sa rezultatom u degradaciji i slabljenju teze optužbe, te bespotrebnom
odugovlačenju i podrivanju načela ekonomičnosti sudskog postupka.
4.
Naslanjajući se
na niz zaključaka VSTV BiH, ponovno se preporučuje održavanje pretpretresnog
ročišta prije početka glavnog pretresa radi utvrđivanja efikasne dinamike suđenja
i plana rada, koncentracije i standardizacije dokaza, utvrđivanja liste
svjedoka relevantnih za konkretni predmet, te rješavanja prethodnih prigovora. Nadalje
se konstatuje da suđenja u pojedinim predmetima traju neopravdano dugo, te je
neophodno iznaći modalitet ubrzanja dinamike sudskog postupka po principu
održavanja glavnog pretresa jednom sedmično u složenim predmetima kao
minimalnoj mjeri intenziteta i dinamike. Komplementarno s potonjim se ponavlja
zaključak sa prethodnog stručnog skupa kojim se ističe nužnost usaglašavanja
sudske prakse po istim činjeničnim, pravnim ili proceduralnim pitanjima –
posebno u slučajevima registrovane diskrepancije pravnih stavova u okviru istog
suda sa rezultatom narušavanja pravne sigurnosti. U tom smislu se pozivaju predsjednici
sudova i predsjednici krivičnih odjeljenja da intenziviraju, odnosno uspostave
praksu održavanja redovnih sjednica u cilju usaglašavanja i utvrđivanja
jedinstvenih stavova po istim pravnim i činjeničnim pitanjima.
5.
Neki od
navedenih problema mogu biti unaprijeđeni budućim izmjenama legislativnog
okvira krivičnog zakonodavstva. Pozivajući relevantna ministarstva pravde u
BiH, posebno Ministarstvo pravde BiH da prijedloge izmjena i dopuna pravnog
okvira delegira relevantnim radnim tijelima, legislativne izmjene nužno moraju
obuhvatiti i propisati:
-
produžiti rok
za odlučivanje o optužnici, posebno u složenim predmetima, na minimalno 30
dana;
-
osigurati pravo
žalbe na odluku o optužnici na način da tročlano vijeće treba vršiti kontrolu
odluke o optužnici;
-
u
pogledu instituta „pretpretresno ročište“ neophodno je utvrditi strukturu i
sadržaj ovog ročišta kako bi se izbjegla arbitrarnost u praksi;
-
predvidjeti
institut „suđenje bez prisustva optuženog“;
-
standardi
sumnje (osnovi sumnje, osnov za tvrdnju, osnovana sumnja, van razumne sumnje,
razumna sumnja i vjerovatnost) moraju biti jasno propisani i izdiferencirani;
-
posljedice
načelâ akuzatornosti, prava na odbranu i kontradiktornosti nužno iziskuju da
buduće legislativne novelacije propišu ulogu i okvir ovlaštenja osumnjičenog i
njegovog branioca u toku istrage da prikuplja i ulaže dokaze koji mu idu u
korist;
-
odredbe
instituta „sporazuma o priznanju krivnje“ potrebno je normirati prema uzoru na
zakonodavna rješenja koja su na snazi u Republici Srbiji i Hrvatskoj
6.
Konstatuje se da je primjena i
korištenje kao dokaza onih činjenica koje su utvrđene presudama Međunarodnog
krivičnog suda za bivšu Jugoslaviju u funkciji efikasnog krivičnog postupka,
posebno sa aspekta tužilačkog rada na predmetima ratnih zločina. Naslanjajući
se na zaključke Visokog sudskog i tužilačkog vijeća BiH iz januara 2021, godine,
naglašava se da su sudijama i tužiocima u BiH na raspolaganju dvije
sveobuhvatne baze podataka MKSJ, i to Judicial Data Base (JDB) za sudije i
Electronic Disclosure System (EDS) za tužioce. S tim u vezi, nosioci
pravosudnih funkcija u BiH koji nemaju pristup predmetnim bazama slobodni su
kontaktirati projekat VSTV BiH „Unapređenje rada na predmetima ratnih zločina u
BiH“ – IPA 2019 radi osiguranja elektronskog pristupa posredstvom Ureda MKSJ u
Sarajevu. Dodatno,
podsjećaju se sudije, tužioci i advokati da su standardi i prakse domaćih
sudova u radu na predmetima ratnih zločina, bez ograničenja, dostupni široj
stručnoj zajednici u okviru Portala sudske prakse, te da se mogu pretraživati
putem linka: https://sudskapraksa.pravosudje.ba/. Sudske odluke u pravosnažno
okončanim predmetima su dostupne putem Baze sudskih odluka VSTV-a BiH koja je
dostupna na web stranici https://csd.pravosudje.ba/vstvfo/S/142/kategorije-vijesti/141/simple i Baze ratnih zločina dostupne putem linka https://warcrimesdatabase.net/public/, dok su sažeci pravosnažno okončanih predmeta ratnih
zločina dostupni kroz interaktivnu Mapu ratnih zločina, dostupnoj na web
stranici https://maparz.pravosudje.ba/bhs. Također,
naglašava se da advokati koji postupaju u predmetima ratnih zločina pred Sudom
BiH imaju mogućnost, posredstvom Odsjeka krivične odbrane Ministarstva pravde
BiH – OKO, zatražiti pretragu EDS baze podataka MKSJ, te ovjeru relevantne
dokumentacije. U konačnici, široj stručnoj zajednici je slobodno dostupna baza
podataka Suda BiH.
7.
Iako je
normirano važećim zakonskim okvirom, primjetna je neujednačena praksa u
postupanju pojedinih sudova pri izrade presude. Djelotvornost pravnog lijeka,
kao ustavna kategorija, iziskuje ujednačeno uspostavljanje sudske prakse prema
kojoj je u izreci presude nužno odlučiti o svim tačkama optužnice. U situaciji kada se
optužnicom na teret optuženom stavlja više tačaka neophodno je u izreci presude
odlučiti i o oslobađajućim dijelovima za pojedine tačke optužnice, čak i kada
se radi o djelima ratnih zločina. Naime, svojstvo pravosnažnosti stiče izreka
presude, a ne obrazloženje, tako da je zbog pravne sigurnosti neophodno da se o
svim optužbama odluči izrekom presude. U tom smislu je upitna praksa sudova
kojom se propušta donošenje oslobađajuće odluke u izreci po pojedinim tačkama
optužnice, dok se u obrazloženju presude obrazlažu razlozi oslobađanja
pojedinih tačaka iz optužnice o kojima u izreci nije odlučeno. Paralelno, žalba iziskuje precizno i konkretno navođenje žalbenih
osnova, dok paušalnost osporavanja presude, bez argumentiranja i analize
konkretnog žalbenog osnova, umanjuje kvalitet žalbe.
8.
U pogledu
sporazuma o priznanju krivnje neophodno je ujednačiti sudsku praksu. Naime,
pojedini sudovi kao preduslov razmatranja sporazuma iziskuju utvrđivanje
predložene kazne u rasponu. Paralelno je primjetna praksa utvrđivanja
prijedloga kazne u tačno određenom trajanju/iznosu. Pozivajući se na raniji
zaključak, predmetna diskrepancija treba biti razmotrena u okviru opštih
sjednica suda, odnosno prakse Suda BiH, Vrhovnih sudova FBiH/RS i Apelacionog
suda BD BiH.