Okrugli stol „Efikasno upravljanje sudskim postupkom u
predmetima ratnih zločina“ u organizaciji Ministarstva pravde Bosne i
Hercegovine i Visokog sudbenog i tužiteljskog vijeća Bosne i Hercegovine (VSTV BiH),
u okviru projekta Evropske unije „Unapređenje rada na predmetima ratnih zločina
u BiH“, održan je u hotelu „Terme“ na Ilidži u Sarajevu.
Učesnici Okruglog stola bili su advokati, tužioci i suci
koji postupaju u predmetima ratnih zločina, što je omogućilo razmatranje i
analizu različitih praksi i problema u radu na predmetima ratnih zločina iz
ugla tri funkcije krivične procedure. Ovaj događaj predstavlja rezultat i
nastavak okruglih stolova održanih u mjesecu prosincu 2017. godine i travnju
2018. godine, koji su od strane učesnika ocijenjeni izuzetno uspješnim, te je s
tim u vezi i konstatirana potreba nastavka organizacije stručnih skupova
ovakvog formata.
S ciljem ujednačavanja sudske prakse u predmetima ratnih zločina,
te cjelovitog razumijevanja i adekvatne primjene najviših pravnih standarda,
format okruglog stola prilagođen je sveobuhvatnom razmatranju nekih od ključnih
materijalno-procesnih instituta kaznenog zakonodavstva iz različitih aspekata i
pravnih pozicija tri funkcije kaznene procedure. Okrugli stol je organiziran
kako bi se utvrdila najbolja normativno-praktična rješenja koja će omogućiti
efikasniji postupak u predmetima ratnih zločina i rezultirati unapređenjem
stupnja pravne sigurnosti svih učesnika u postupku.
Obrađene teme su obuhvatile razmatranje izmjenâ i dopunâ
Zakona o krivičnom postupku BiH, tužiteljske istrage i tužiteljskog imuniteta u
predmetima ratnih zločina, te bića kaznenog djela ratni zločin protiv civilnog
stanovništva. Također, obrađene su neke od ključnih faza krivičnog postupka,
kao što je sudsko preispitivanje i odlučivanje o optužnici, te izuzeci od
neposrednog saslušanja. Dodatno, posebno je fokusirano pitanje procesne
uloge sudskog vijeća u vođenju postupka.
Na Okruglom stolu su usvojeni sljedeći zaključci:
1. Analiza nomotehnike i sadržaja izmijenjenih i dopunjenih
odredaba Zakona o kaznenom postupku BiH navodi na zaključak da, usljed
nedovoljne jezičke preciznosti, primjena ovih odredaba može rezultirati
arbitrarnim konzumiranjem zakonskih ovlaštenja, te posljedovati neujednačenim
standardima pravne sigurnosti.
2. Uočene sistematske nejasnoće izmijenjenih i dopunjenih
odredaba ZKP BiH iziskuju žurno formiranje interresorne radne grupe, čiji bi
sastav, između ostalih, obavezno činili sudije, tužioci i advokati, a s ciljem
detaljne analize važećih zakonskih rješenja u pravcu zadovoljavanja temeljnih
koncepata krivične procedure u Bosni i Hercegovini. S tim u vezi:
a) Opravdano je zakonodavnim izmjenama precizirati trenutak
početka istrage, od kojeg trenutka teče razuman rok za okončanje istrage, a
shodno odredbama Evropske konvencije o ljudskim pravima i standardima
afirmiranim praksom Evropskog suda za ljudska prava.
b) S obzirom na činjenicu da primjena posebnih istražnih radnji
zadire u opseg ljudskih prava i privatnosti, opravdano je podići prag minimuma
zapriječene kazne za kaznena djela za koja se može primijeniti institut
„Posebne istražne radnje“.
c) Opravdano je i potrebno izmijeniti odredbe koje se odnose
na obustavu istrage u situacijama kada je zabilješkom u spisu konstatirano da
postoje dokazi za podizanje optužnice, na način da propuštanje rokova ne može
biti osnov za obustavu istrage. Istovremeno potrebno je predvidjeti obavezu
glavnog tužitelja da poduzme mjere prema tužitelju koji nije ispoštovao
obavezujuće uputstvo, a spis presignirati drugom tužitelju sa uputama za
završetak predmeta.
d) Nedovoljna jezička preciznost rješenja instituta
imuniteta iz čl. 84. ZKP-a BiH, može dovesti do objedinjavanja procesnih funkcija,
a što je protivno općim načelima kaznene procedure u BiH i implikacijama načela
akuzatornosti. S tim u vezi, opravdane su izmjene ovog instituta, s obzirom da
primijenjen sam po sebi, isti ne predstavlja adekvatan alat u rukama tužitelja,
a posebno je nužno zakonodavnim dopunama predvidjeti institut „Svjedoka
pokajnika“.
e) U vezi s rokom za ulaganje žalbe na odluku o odbijanju
potvrđivanja optužnice, svrsishodno je rok u trajanju od 24 sata podići na opći
rok u trajanju od 3 dana.
3. Imajući u vidu zastupljenost kaznenog djela „Ratni zločin
protiv civilnog stanovništa“ u općem procentulanom učešću predmeta ratnih
zločina koji se procesuiraju pred sudovima u BiH, svrsishodno je izraditi
brošuru koja bi sadržavala bitne elemente i obilježja ovog kaznenog djela, kako
sa teoretskog, tako i sa praktičnog aspekta. S tim u vezi, sugerira se Visokom
sudbenom i tužiteljskom vijeću BiH da, shodno raspoloživim sredstvima
osiguranim u okviru projekta „Unapređenje rada na predmetima ratnih zločina u
BiH“ kojeg finansira Evropska unija, izradi jednu takvu brošuru koja bi bila
učinjena dostupnom široj profesionalnoj zajednici.
4. S ciljem poštivanja načela jednakopravnosti stranaka u
postupku, sugeriše se pristupanje izmjenama koncepta kaznenog zakonodavstva u BiH
na način utvrđivanja obaveze da se podignuta, a ne potvrđena optužnica, sa
dokaznim materijalom koji potkrepljuje navode optužnice, dostavlja svim
stranama u postupku kako bi se prethodni prigovori na optužnicu mogli
razmotriti prije potvrđivanja iste. U tom kontekstu, nužno je zakonodavnim
izmjenama i dopunama propisati obavezu zakazivanja ročišta na kojem bi se
raspravljalo o navodima sadržanim u prethodnim prigovorima.
5. Uočena je različita praksa postupajućih sudskih vijeća u
pogledu prihvatanja dokaza od strane optužbe i odbrane, te je s tim u vezi
potrebno precizirati odredbe čl. 96, st. 1 ZKP-a BiH na način da se obrani
omogući angažman i davanje zadatka vještaku odbrane, a shodno principu
jednakopravnosti stranaka u postupku.
Projekat Evropske unije „Unaprjeđenje rada na predmetima
ratnih zločina“ predstavlja nastavak podrške procesuiranju predmeta ratnih
zločina u okviru paketa pomoći IPA 2012/2013 kroz koji je Evropska unija
osigurala novčana sredstva u ukupnom iznosu od 14,8 miliona eura za jačanje
ljudskih i materijalnih kapaciteta sudova i tužiteljstava za rad na predmetima
ratnih zločina. Korisnici podrške su 15 tužiteljstava, osam sudova,
Ministarstvo pravde BiH – Sektor za kaznenu pomoć i edukaciju u kaznenim
stvarima pred Sudom BiH i VSTV BiH. Cilj podrške je unaprjeđenje efikasnosti
procesuiranja predmeta ratnih zločina u pravosuđu kroz smanjenje broja
neriješenih predmeta ratnih zločina s poznatim osumnjičenim u tužiteljstvima
(tzv. KTRZ predmeti) za 50% u razdoblju od pet godina (2014. – 2018.).